slice

Tyrwään Seudun Zetoristit – Sätkätystä jo vuodesta 2006

Zetorin valmistus alkaa

Ensimmäinen Zetorin prototyyppitraktori oli yksinkertainen, mutta siihen tuli nopeasti parannuksia ja lisävarusteitakin tarpeen mukaan. Tsekkitraktorin nimeämisessä käytettiin yhdistelmää; ensimmäinen Zet -tavu tuli Zbrojovkan nimestä ja or-tavu traktor -sanasta. Legenga oli syntynyt.

Tsekkiläisellä Zbrojovkan metallivalimolla on vanha ja pitkä historia jo vuodesta 1864. Bronon kaupungin ulkopuolelle rakennettiin viisi tuotantohallia 1942. Sodan jälkeen halleissa aloitettiin maatalouskoneiden ja traktoreiden valmistus. Zetor oli ensimmäinen traktori, joka halleissa valmistui. Se oli vastaus traktoripulaan, joka oli euroopassa ja maailmassa suuri. Tsekkiläisillä oli metallialan tekniikka ja tietotaito hallussaan, vaikka suurin osa työkaluista sodassa tuhoutuikin.

Insinöörit Frantisek Musil, Jaroslav Miksch ja Prikryl ja heidän tiiminsä aloittivat traktoreiden kehitystyön. Zbrojovka tehtaan ensimmäisen traktorin suunnittelu ja rakennusaika oli lyhyt, vain viisi kuukautta. Ensimmänen Zetor oli starttivalmis marraskuun 14. päivänä 1945. Kolme ensimmäistä traktoria luovuttettiin asiakkaille maaliskuun 15. päivänä 1946. Joulukuussa 1948 aloitettiin Z 15 tuotanto, joka lopetettiin 1949, sinä aikana valmistettiin 1800 traktoria.

 

Zetorin kehitys

Z 25 oli moderni dieseltraktori, jossa on kaksisylinterinen etukammiomoottori, ja sylintereissä hehkutulppajärjestelmä. Sylinterin halkaisija on 105 millimetriä, ja iskunpituus 120 milliä.

Prototyypissä oli kuuden voltin sähköjärjestelmä ilman starttimoottoria ja hydraulista nostolaitetta. Varsin pian sähköjärjestelmä vaihdettiin 12 volttiin ja traktori sai hydraulisen nostolaitteen.

Rakenne on yksinkertainen, mutta kestävä. Moottorissa on märät vaihdettavat sylinteriputket, 11 tuuman kytkinlevy, joka on vielä tänäänkin normaali kytkinlevyn läpimitta. Moottorissa on 12 voltin sähköjärjestelmä ja 4 hevosvoiman starttimoottori. Puolipuristus helpottaa käynnistystä pakkasilla.

Vaihdelaatikossa on nopea ja hidas ryhmä, joissa on yhteensä 6 + 2 vaihdetta. Ulosottoakseli on eurooppalaisen standardin mukainen ja nopeus 540 r/min. Nostolaitteen sivulle kiinnitettävästä hihnapyörästä voitiin ottaa voima työkoneelle.

Traktoriin on rakennettu oma käsijarru sekä normaalit ohjausjarrut rumpu-kenkäsysteemillä. Myöhemmin voimansiirtoon tuli tasauspyörästön lukko. Ratkaisu on kestävä ja toimii vielä tänäänkin ilman ongelmia. Vetokoukku on mekaaninen ja kiinteä.

Lisävarusteina olivat paineilmakompressori, peräkärrylle täydellinen ilmajarrujärjestelmä ja moottorinöljyn sähkölämmitys. Kippikärrylle oli lisäksi saatavana hydraulinen lisäventtiili. Traktorin hydrauliikasta oli mahdollista saada öljypaine kärryille tai muille hydrauliikkaa vaativille työkoneille.


Vanhan traktorin kunnostaminen

Vanhan traktorin kunnostaminen vaatii paljon aikaa ja rahaa. Usein edessä on perusteellinen korjaus. Jos moottori on käyntikuntoinen, traktorilla kannattaa ajaa, siten on mahdollista löytää vikakohdat helpommin.

Joskus Z 25 traktorissa on vielä tehtaan alkuperäiset suodattimet ja laatikossa alkuperäiset öljyt vuosikymmenien jälkeen. Vanhan öljyn poistaminen ja puhdistaminen vie aikaa. Öljytulpista saattaa löytyä vieraita esineitä, jotka antavat vinkkejä tulevasta korjauksesta.

Ohjaustekniikka ja etuakseli kannattaa aina tarkistaa ja laittaa kuntoon, samoin kuin vaihdelaatikko ja jarrut. On tärkeää, että laatikon laakerit ja välykset ovat kunnossa. Vaihdelaatikko on aika työläs korjattava, mutta korjaamokirjan avulla työ onnistuu.

Moottorin kulutusosat kannattaa aina vaihtaa. Kannattaa myös tarkistaa että sylinterikansi, kiertokanget, laakeriliuskat sekä öljypumppu ovat ehjät. Jos on jotakin epäselvää, kannattaa pyytää apua esimerkiksi moottorikoneistamolta.

Moottorin jakopään rattaat pitää olla kiinni akselissa ilman välystä.

Jos dieselpumpussa on ongelmia, kannattaa ensin tarkistaa suuttimien avautumispaine sekä suihkun kuva. Paine pitää olla 120-125 kg/cm2. Pumpun paine on mahdollista tarkistaa mittarilla. Jos paine on huono, siis alle 300 kg/ cm2 ( minimipaine 170 kg / cm2), niin pumppu vaatii uudet elementit ja tiivisteet.

Moottorin öljypaine kannattaa tarkistaa uudella mittarilla.

 

Varaosien saanti Moto-Check oy

Artikkelin kirjoittaja Bengt Erik Bengsen omistaa Närpiössä Zetorin varaosia hankkivan ja myyvän yrityksen Moto Check Oy:n.

Yritys etsii käytettyjä osia Suomesta ja Euroopasta. Melkoinen joukko osia on myös uustuotannossa. Voitaneen sanoa, että Bengt Erikiltä löytyy tai hän hankkii osat kaikkiin korjattaviin kohteisiin Zetor traktorissa.

Zetor 25:lle on saatavana tärkeimmät varaosat, esimerkiksi moottorin täydellinen korjaussarja, sähköosat, esimerkiksi lokasuojan lamput, ajovalolamput, hehkuosat, mittarit, sekä katkaisimet ja muut tarvikkeet.

Z Super traktorit tarvitsevat yleensä vain kulutusosat ja tähän saakka on ollut mahdollista niitä järjestää. Peltiosia on kuitenkin vaikea saada. Nykyään käytettyjä Supereita tulee myös ulkomailta Suomeen. Saatavissa on ohje- ja korjaamokäsikirjoja suomeksi, englanniksi ja saksaksi.

 

Zetor-malliston kehitys

Zetor 25 A:sta tehtiin kaksi versiota, allround- ja transporter-mallit. Transporter - malli oli varustettu erittäin nopealla vaidelaatikolla. Takarenkaat olivat kokoa 11.25-24 tuumaa, nykyisillä mitoilla 13.6-24 tuumaa tai 14.9-24 tuumaa.

Zetor 25 K (kultivaci) on metsä- ja peltotöihin sopiva traktori. Siinä on korkeampi maavara sekä suuret takarenkaat. Ne ovat kooltaan 9.00-36 tuumaa tai 13-28 tuumaa. Nykyisillä mitoilla 9.5-36 tuumaa tai 16.9/14-28 tuumaa. Z 25 A ja K mallien valmistus lopetettiin 1961. Valmistusmäärä oli 158.570 kappaletta.

Lisäksi tehtiin prototyyppimalleja, joiden tekniikkaa hyödynnettiin myöhemmässä traktorivalmituksessa. Sellaisia olivat:

Zetor T 18, jossa oli yksisylinterinen moottori ja se toimi työkonekantajana riviviljelyksellä.

Zetor 18 oli yksisylinterinen pieni telatraktori.

Zetor 26 oli kaksisylinterinen, pitempi-iskuinen, 28 hevosvoimainen traktori, jonka valmistusvuosi oli 1955.

Zetor 30 oli valmis sarjavalmistukseen 1949. Lohko sama kuin Z 25, mutta kolme sylinterinen, sylinterikannet erilaiset ja suora ruiskutus. Sen teho oli 29 hevosvoimaa.

Se oli ensimmäisiä suorasuihkutteisia dieselmoottoreita ja sai kultamitalin Prahan Maatalousmessuilla. Valitettavasti kommunistinen puolue päätti että tuotanto lopetetaan. Aloitetaan tehokkaampien koneiden valmistus.

Zetor 25 A:sta kehitettiin myös puolitelatraktori, erityisesti metsä- ja lumitöihin.

Zetor Super 35 valmistu vuonna 1955. Siinä on 4 sylinterinen 42 hevosvoiman suorasuihkutusmoottori. Siinä on jokaisella sylinterillä oma kansi. Lisävarusteena oli ilmakompressori, ja peräkärrylle paineilmajarruventtiilit. Kytkinlevy on suuri, halkaisijaltaan 350 milliä. Lisäksi siinä on moottorin öljynlauhdutin. Vaihdelaatikossa on 5 + 1 vaihdetta. Hydraulinen nostolaite on voimakas ja sen voima tulee monimäntäpumpulta. Zetor Super traktorin etuakseli on jousitettu.

Zetor Super 50 tehtiin vuonna 1960. Siinä oli 50 hevosvoiman moottori. Lisäksi traktorissa oli kaksoiskytkin, ja vaihdelaatikossa 8 + 2 vaihdetta. Valmistus lopetettiin 1968.

Super-Zetoreita valmistettiin 106.881 kappaletta. Superien kestävyys oli niin hyvä että myynti aloitettiin myös Amerikkaan.