Zbrojovka yhtiön tehtaalla Moravian kaupungissa Brnossa (lausutaan Bruno) Tsekin tasavallassa on pitkä historia metallivalimona vuodesta 1864. Toisessa maailmansodassa tämä tehdas oli pakotettu saksalaisen "Flugzeugwerke" eli "Airplanes works Ostmark" yhtiön alaisuuteen, joka käytti Zbrojovkan tehdasta Brnon alueella Vankovassa lentokoneiden moottoreiden ja komponettien valmistukseen. Suurin osa tehtaan laitteista tuhoutui liittoutuneiden pommituksissa sodan aikana. Välittömästi toisen maailmansodan jälkeen Zetor 25.n prototyypin kehittäminen alkoi. Insinöörit olivat entiseltä Zbrojovka autotehtaalta. Tämä suunnittelutiimi toimi insinööri F. Musil`n ohjauksessa.
15, 25 & kaksisylinterinen 25
Malli 25 oli moderni dieseltraktori, joka kehitettiin vuosina 1945-1946. Moottori oli kaksisylinterinen nelitahtimoottori, jossa oli 105 mm:n sylinterinhalkaisija ja 120mm:n iskunpituus. Siinä oli epäsuora polttoaineen ruiskutus mekaanisella jakajalla yleisesti käytettyjen paineilmasuuttimien tai hotbulb:ien sijasta. Tämä diesel oli hyvä moottori, joka oli tekniikaltaan ja kestoajaltaan edellä monia kilpailijoitaan. Muotoilun tyyli oli hieman klassinen, mutta silti siinä käytettiin moderneinta tekniikkaa. Se on yksi uuden ajan traktorimoottoreiden uranuurtajista.
Pian sen jälkeen tuli Brnosta yksisylinterinen malli. Se oli tarkoitettu halvemmaksi versioksi kaksisylinterisestä 25-mallista jossa oli joko 15 tai 25 hevosvoimaa. Siinä oli 120mm:n sylinterin halkaisija ja 140 mm:n iskunpituus ja se toimi nelitahti diesel- toimintaperiaatteella. Todennäköisesti nämä moottorit olivat pääosiltaan yhteisiä suunnitteluprojekteja Tatran kanssa, joka oli kehittämässä ilmajäähdytteistä moottoria, jossa oli sama sylinteri ja iskunpituus.
Vaihteistossa oli kuusi nopeutta eteenpäin ja kaksi taaksepäin, jotka oli jaettu kahteen ryhmään. Ulosottoakselin pyörimisnopeus oli 540r/min eurooppalaisen standardin mukaisesti. Hihnapyörä joka oli tarkoitettu esim. puimakoneen tai sahalaitoksen pyörittämiseen, oli samalla akselilla kuin PTO (ulosottoakseli) kulmavaihteen välityksellä . Näissä traktoreissa oli myös erilliset ohjausjarrut, joilla saatiin pienennettyä kääntösädettä. Muita standardivarusteita oli tasaus-pyörästön lukko, mekanismi joka oli hyödyllinen, mutta siihen aikaan useimmissa traktoreissa sitä ei ollut. Suurimmassa osassa näistä traktoreista oli myös mekaaninen nostolaite.
Huomion arvoinen seikka on, että kaksisylinterisen 25-mallin huippunopeus oli 30% suurempi kuin mikä oli tavallista 40- ja 50- luvun traktoreissa. Yksisylinteristen traktoreiden nopeudet olivat pienempiä johtuen matalammista renkaista ja pienemmästä moottorin kierrosluvusta, joka oli 1500r/min.
Malli 25 A
Mallia 25 seurasi malli 25 A. Sitä oli parannettu monista yksityiskohdista. Esimerkiksi metallinen kuppi-istuin korvattiin jousitetulla, selkänojallisella istuimella, jossa oli vielä erilliset pehmusteet. Konepellin etuosa oli uudelleen muotoiltu. Myöhemmin jarru- ja kaasupoljin sijoitettiin ergonomisemmin ja sivulla oleva pakoputki käännettiin ylöspäin estämään heinikkopaloja.
Myös kestävyyttä, pääasiassa voimansiirron kestävyyttä parannettiin huomattavasti lisäämällä 76 kg materiaalia konstruktion ratkaiseviin kohtiin. Etuakseli muodostui yhdestä osasta, joka lisäsi maavaraa n. 10 cm.
Kuitenkaan A-malli ei ollut kovin sopiva riviviljelykasveille, sen maavara oli liian pieni. A-mallin painopiste oli matalalla, joten se oli vakaa rinteissä. Tämä teki siitä sopivan karjatiloille, jotka käyttivät sitä Tsekin vuoristossa hinauksiin ja kuljetuksiin. A-mallissa oli hydraulinen nostolaite.
Malli 25 K
Samaan aikaan esiteltiin toinen malli, riviviljelykasveille soveltuvana malli 25 K. Siinä oli paljon suuremmat takarenkaat ja korkeampi etuakseli. Etuakselin korkeammat olka-akselit lisäsivät sen maavaraa 19cm (7,5 tuumaa) Hydraulinen nostolaite oli vakiovaruste.
K-mallin vaihteiston välityssuhteet olivat pienemmällä porrastuksella paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi maastossa. Siinä oli 4 vaihdetta tärkeimmille maastonopeuksille 4-12 km/h. Vaihteiston tiheämpi porrastus alensi myös huippunopeutta 20,3 km/h.
K-malli oli tarkoitettu tasaiseen maastoon viljelijöille, jotka käyttivät traktoria maanviljelyyn ja rivikasvien viljelyyn. Rivikasviviljelyyn tarkoitetussa traktorissa oli rengaskoko 9 x 36 tuumaa. Kun sitä käytettiin maanviljelyssä, K-malli oli 13 x 28 tuuman renkailla. Tasauspyörästön lukosta oli hyötyä maanviljelyssä ja erilliset jarrut olivat hyödyksi rivikasvien viljelyssä.
Yleistä
Mallien 25 A ja K tuotanto loppui v. 1961, kun kaikkiaan 158570 kappaletta oli valmistettu tätä T-sarjaa. Eräänlaisena "nyrkkisääntönä" voitaneen pitää, että ennen vuotta 1955 valmistuneet Zetorit olivat väriltään ruskeita. Kaasuvivusto oli pystyasennossa ja jalkakaasua ei ollut.
Lohkosta puuttui myös kompressorin reikä vauhtipyörältä. Ruskeaa Zetor 25 - mallia tuotiin myös matalalla etuakselilla, jossa ei ollut olkatappeja.Useasti näihin vaihdettiin normaali A.n etuakseli. Puhekielessä mallia kutsutaan myös nimellä "N". A ja K-mallin tuotanto alkoi v.1948 jälkeen.
Kaksisylinterinen 25-malli on nykyisten mallien (60-80 luku) 2,3 ja 4 moottoreiden isoisä, joten sen henki elää yhä. K-malli tuotiin suomeen 9 x 36 renkailla vuoteen –54, sen jälkeen 13 x 28 renkailla.
35 Super ja 50 Super
Zetorin ensimmäinen nelisynterinen malli tuli 1955, nimeltään Super. Sen moottori oli suorasuihkutus-periaatteella toimiva, palotilat männissä ja jokaisella sylinterillä oli oma kansi. Sylinteriputket olivat samat kuin mallissa 25.
Superia valmistettiin mallia 35 ja 50. Nämä mallit suunniteltiin identtiseksi ja polttoainepumpun erilaisella säädöllä saatiin kaksi eri tehoa 42 ja 50 hevosvoimaa. Moottorin kierrosluku oli pienennetty 1500 r/min(1800 r/min mallissa 25) Suhteellisen suuri moottori ei tarvinnut suurinta kierroslukua saavuttaakseen edellä mainitut tehot. Päinvastoin kuin kaksisylinterinen, tämä nelisylinterinen kävi tasaisemmin pienemmillä kierrosluvuilla.
Kun vuoret vierivät Zetorin insinöörit eivät istuneet persuuksillaan, vaan kuusinopeuksinen vaihteisto otettiin tarkastelun kohteeksi. Se ei mahdollisesti kestäisi suurempia tehoja, joten kehitettiin aivan uusi viisinopeuksinen vaihteisto. Tämä uusi vaihteisto oli vahva ja yksinkertainen konstruktioltaan.
Superissa oli joitakin hienoja vakiovarusteita, kuten lehtijousituettu etu-akseli, tasauspyörästön lukko, ilmakompressori ja moottoriöljyn jäähdytin. Öljynjäähdyttimestä oli hyötyä paikallaan olevassa työssä, kuten puimakoneen pyörittämisessä.
Superia on valmistettu vuodesta 1955 ja sitä seurasi 1960 Unifield Range 1. Vuodesta 1960 vuoteen 1968 valmistettiin muutamia Supereita. Niitä myytiin halvempana vaihtoehtona kolmisylinteriselle UR1:lle, mallit 3011 ja 4011 olivat tehokkaampia ja taloudellisempia käyttää.
Yleistä Supereista
Super Zetoreita tuotiin suomeen noin 300 kpl, nekin lähes kaikki mallia 35. Z 50 Super P tela-Zetoreita on tiettävästi tuotu maahan seitsemän kappaletta.Tällä hetkellä Zetor 35 Super traktoreita on arviolta käyttökunnossa n. 10 kpl ja Zetor Super 50:ä löytyy 1kpl. Supereita valmistettiin vuosina 1955-1968 seuraavasti:
Zetor 50 Super - 106881 kpl
Zetor 35 Super 21700 kpl
Zetor 50 Superia on valmistettu lisenssillä Intiassa ja Burmassa (nykyisin Myanmar). Intiassa valmistus jatkuu edelleen.
Tractor model |
Zetor 25 |
Zetor 25 A |
Zetor 25 K |
|
|
||||
MOTOR |
||||
Engine type |
diesel engine, vertical, in - line |
|||
Cycle |
4 stroke |
|||
Combustion system |
indirect injected |
|||
Lubrication system |
forced |
|||
Cooling system |
coolant circulation |
|||
Valve gear |
OHV |
|||
Number of cylinders |
2 |
2 |
2 |
|
Piston Displacement (cm3) |
2078 |
2078 |
2078 |
|
Power HP |
25 |
25 |
25 |
|
Rated speed |
1800 min-1 |
1800 min-1 |
1800 min-1 |
|
Valve gear |
OHV |
OHV |
OHV |
|
Bore x stroke (mm) |
105 x 120 |
105 x 120 |
105 x 120 |
|
Oil fill (litre) |
5,2 |
|||
|
||||
CLUTCH |
single plate, dry |
|||
|
||||
GEARBOX |
||||
Transmission speeds - front (km/h) |
1 |
3,9 |
3,4 |
4,3 |
|
2 |
5,6 |
5,2 |
5,6 |
|
3 |
8,2 |
7,8 |
7,2 |
|
4 |
13,0 |
13,0 |
11,9 |
|
5 |
22,3 |
20,0 |
15,6 |
|
6 |
- |
32,0 |
20,3 |
|
||||
Transmission speeds - rear low (km/h) |
Z |
2,8 |
2,3 |
3,0 |
Transmission speeds - rear high (km/h) |
Z |
- |
9,0 |
7,7 |
Oil fill (litre) |
25 |
|||
|
||||
PTO |
dependent - 540 rpm. |
|||
|
||||
STEERING |
worm steering gear |
|||
|
||||
HYDRAULIC HITCH |
option, later standard |
|||
|
||||
BRAKES |
|
|||
Rear |
drum brakes , mechanical - for each rear wheel separately |
|||
Parking |
mechanical band brake |
|||
|
||||
ELECTRICAL EQUIPMENT |
6Volts - from Serial No. 125-9901 12Volts |
|||
|
||||
WHEEL SIZE |
|
|||
Front |
5,50 - 16 |
5,50 - 16 |
5,50 - 16 |
|
Rear |
9,00 - 24 |
11,25 - 24 |
9,00-36/13,00-28 |
|
|
||||
DIMENSIONS (mm) |
|
|||
Length (mm) |
3200 |
|||
Height(mm) |
1756 |
|||
Overall Width - front axle(mm) |
1270/1450 |
1200/1500 |
1220/1540 |
|
Overall Width - rear axle (mm) |
1270/1450 |
1200/1500 |
1150/1460 |
|
Wheel base (mm) |
1900 |
1900 |
1900 |
|
|
||||
FUEL TANK (litre) |
45 |
|||
|
||||
PRODUCTION YEAR |
1946 - 1951 |
1951 - 1961 |
1951 -1961 |
Tractor model |
Zetor 50 Super |
||
|
|||
ENGINE |
|||
|
|||
Engine type |
diesel engine, vertical, in - line |
||
Cycle |
4 stroke |
||
Combustion system |
direct injection |
||
Lubrication system |
forced |
||
Cooling system |
coolant circulation |
||
Valve gear |
OHV |
||
Number of cylinders |
4 |
||
Piston Displacement (cm3) |
4160 |
||
Rated power HP - according DIN |
50 |
||
Rated power HP - according SAE |
52 |
||
Rated speed |
1650 min-1 |
||
Bore x stroke (mm) |
105 x 120 |
||
Fuel consumption(g/k/hod.) |
185 + 5 |
||
Engine oil consumption (g/k/hod.) |
1,5 |
||
|
|||
CLUTCH |
dual clutch , dry |
||
Travel clutch diameter |
350 mm |
||
PTO clutch diameter |
280 mm |
||
|
|||
GEARBOX |
|||
|
|||
|
|
Speed ratio |
Travel speed (km/h) |
|
|||
Shifted gear - forward - standard |
1 |
87,40 : 1 |
4,66 |
|
2 |
45,70 : 1 |
8,92 |
|
3 |
26,30 : 1 |
15,50 |
|
4 |
15,38 : 1 |
26,60 |
|
|||
Shifted gear - reverse - standard |
Z |
87,40 : 1 |
4,66 |
|
|||
Shifted gear - forward - reducer 1 : 4,10 |
1 |
359 : 1 |
1,18 |
|
2 |
187,5 . 1 |
2,25 |
|
3 |
108 : 1 |
3,93 |
|
4 |
63 : 1 |
6,73 |
|
|||
Shifted gear - reverse - reducer 1 : 4,10 |
Z |
359 : 1 |
1,18 |
|
|||
PTO |
|
||
At engine speed 1560 rpm. |
540 rpm. |
||
At engine speed 1650 rpm. |
572 rpm. |
||
|
|||
STEERING |
screw-and-nut lever steering |
||
|
|||
HYDRAULICS |
single acting with four piston hydraulic pump |
||
Maximum lifting force (kg) |
1200 |
||
Maximum working pressure (atm.) |
120 |
||
Average lifting speed (m/s) |
0,17 |
||
|
|||
BRAKES |
|
||
Rear |
shoe brakes O 220mm , mechanical for each rear wheel |
||
Parking |
mechanical band-brake O 250 mm |
||
|
|||
ELECTRICAL EQUIPMENT |
12 V |
||
Dynamo |
PAL DGM 55.02 - 150 W/12V |
||
Relay |
150W / 12V PAL |
||
Starter motor |
PAL Magneton 12V |
||
Battery |
12V / 165 Ah |
||
|
|||
WHEELS AND RIMS |
|
||
Front |
5 - 20" |
6,50 - 20" |
|
Rear |
W 12-28" |
14 - 28" |
|
|
|||
DIMENSIONS (mm) |
|
||
Overall Length - standard |
3400 |
||
Overall Length - with three point hitch |
3570 |
||
Height |
1800 |
||
Ground Clearance under gearbox |
450 |
||
Overall Width - max. |
2185 |
||
Overall Width - min. |
1875 |
||
Wheel base |
2200 |
||
Front wheel thread setting |
1280 - 1440 - 1600 - 1760 |
||
Rear wheel thread setting |
1380 - 1820 |
||
Minimum turning circle |
3000 |
||
|
|||
WEIGHTS (kg) |
|
||
Weights with hydraulics system |
2740 |
||
Maximal allowed front axle load |
1080 |
||
Maximal allowed rear axle load with tyres |
1738 |
||
|
|||
PRODUCTION YEAR |
1955 - 1968 |